Miért épp nem Mo?

Hogy elmentem, annak oka van. Birka birkának farkasa ez az ország. :)

Akik már elmentek...

ip-location

Célpontok

Időutazás - visszajelzés


Ha találkoztál az időutazás bizonyítékaival, kérlek jelezz vissza a helyszín fotójával és pontos címével: el.innen@freemail.hu

Utolsó kommentek

  • cecelegy1964: az nem lehet, hogy a meg meg jeleno ufok idoutazok ? (2011.01.12. 20:57) Időutazás - bizonyítékok
  • cecelegy1964: superfuntimehappeningyes.blogspot.com/2008_01_01_archive.html / ez éppenseggel lehet az ido... (2011.01.12. 20:36) Időutazás - bizonyítékok
  • birkusz: Magyarország volt, van és lesz. Legalább is a díszletek léteznek. Olyan, mint ha lenne. Pedig ninc... (2010.11.07. 06:51) Akik nyugodt álmodat vigyázzák - 1.
  • DR.version: megkerdojeleznem hogy normalis vagy, dehat hulyeknek all a vilag :D (2010.10.29. 21:01) Időutazás - bizonyítékok
  • escaper: @balage_81: Ha akar szoban is tamogatod az eroszakot, vagy elturod, hogy aldozatokka valjanak, aki... (2010.09.25. 18:55) Mo és a jog
  • Utolsó 20

TV műsor

Nincs megjeleníthető elem

A gazdaság fékjei: Vasút

2010.03.31. 18:19 escaper

Fogalmam sincs a vasúti költségvetésekről, a menetrend készítésről, a csilliárd forintos cash flow kezelésről, a Nokia dobozok pakolásáról.

Amit tudok, hogy gyerekkorom óta gyűlölöm a vonatozást. Egyrészt a hétvégék egy része azon telt, utazva valamilyen versenyre - így hamar elvesztette a varázsát. Másrészt, leszállva a mindig késő vonatról mocskosnak éreztem magam, mert büdös üléseken és fülkékben izzadtam vagy fáztam. A WC-t használva biztos voltam, hogy a megyei távbapisálás döntőjének elhagyatott díszletei közt botladozom, bokáig a barnacsíkos papírtörlőkben.

---

Szóval amikor a napokban kiderült, hogy egy barátommal megnyertük a gyerekek vonatoztatását, már előre belebetegedtem.

Először is meg kellett venni a jegyet, online ellenőriztük az árakat, a táv 140 kilométer. A honlapon elsőként a jegyvásárlás jött elő, nem a XX. századi vasútról szóló tanulmány és nem is egy közbeszerzési tájékoztató. Az első keresésre kijött, hogy fejenként 15.000Ft - egyirányba. Mivel a srácoknak megígértük, hogy elvisszük őket a két felnőtt és 3 gyereknek sokaltam az árat, de ki kellett köhögnöm.

Tehát reggel beálltunk a vidéki vonatállomáson a sorba, a kedves jegyárusító hölgy kerdézgette, hogy return-e, hány felnőtt, hány gyerek, mikor jönnénk-mennénk. A végén mondta, hogy 17.000Ft. Nem fejenként, hanem összesen. Mert a fenti válaszok alapján ennyi kedvezmény jár nekünk. Mivel a fővárosba utazunk, ezért a metró napijegyet is hozzádobná, akkor kijön az egész 16.000Ft-ból. Olcsónak tűnt, kicsit vitatkoztunk, átszámoltattuk az egészet - megint ez jött ki. Másfél óra múlva a menetrendnek megfelelően megérkeztünk a célállomásra. Visszafele félóránként indul a vonat egész nap.

Nem, a fenti esemény nem Mon történt, Angliában. A vasúttársaság magánkézben van, bizonyos dolgokat bérel az állami vasúttól, de a vonalon versenyhelyzetben vannak a társaságok. A metróbérlet is a londoni metróra vonatkozik, mind a 6 zónára, ami legalább a város után még 20 km-re terjed ki. Persze csalnak, mert vonat jár a végén, de senki sem fogja le a MÁV-ot és a BKV-t sem, hogy a korrupciós modelljeik megosztásán kívül esetleg összeillesszék a szolgáltatásaikat, ha már mindegyik állami- és nem magánvállalat.

A képek minőségéért elnézést kérek, mobilon és mozgás közben készültek, mert ugráltak a gyerekek és a leesett államat is tartanom kellett.

Ez itt nem egy repülőtér, csak egy kisvárosi vasútállomásról készült kép.

 

 

 

 

 

 

 

 

A büfé és kávézó, ahol nemcsak a szendvics szélén van mutatóba téliszalámi szelet (mert az nem romlik meg napokig a pultban). A Keleti vagy Nyugati pályaudvari állapotokkal nem is összevethető.

 

 

 

 

 

 

 

Az információs iroda és az elveszett csomagok.

 

 

 

 

 

 

 

A kocsi és az ülések tiszták, laptopnak és mobilnak konnektor az ülések mellett.

 

 

 

 

 

 

 A WC-ben tisztaság, beépített pelenkázó, minden kerekesszékkel is elérhető, a padló magasságában vészcsengő, ha összeesne valaki bent. El sem tudom képzelni, milyen állapotba kéne kerüljek, hogy a MÁV WC-jében el merjek esni. Bár lehet, hogy ott is van vészcsengő...

 

 

 

 

 

 

Átnéztem néhány statisztikát, vannak mérőszámok a pontosságra (társaságonként változó 3-8%), de nem értek hozzá, hogy ez mit jelent (5 percnél nagyobb késés, vagy az összes időre vonatkoztatva). A lakosság 92%-a lefedett a vasúthálózattal. Én nem tapasztaltam tömeget vagy alulméretezett szerelvényt. Az utaselégedettség 3.85 az 5-ös skálán. (Van valakinek adata a magyar számokra?)

Olcsóbban utaztunk, mintha Mo-n tettük volna. A vasúttársaság magánkézben van, profitot termel és az állam nem tol pénzügyi mankókat a hóna alá. A szolgáltatás színvonala kiváló, a személyzet kedves, felkészült, senki sem játszik a saját zsebére.

Lophattak volna amennyit akarnak a MÁV vezetői, de közben hagyták szétrohadni a vasutat. Innen nehéz lesz felkelni. És képzeljük el azt a turistát, aki Budapestről Szegedre próbál eljutni Mon és szembesül az állapotokkal. Legfeljebb a katasztrófa-turizmusnak tudja ajánlani.

108 komment

Címkék: budapest közlekedés abszurd embertanfolyam

A bejegyzés trackback címe:

https://elinnen.blog.hu/api/trackback/id/tr871884720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.03.31. 23:51:52

@Arilian:
"A Londoni metró meg egy tragédia! még a magyarhoz képest is!"

Az a 14 vonal a teljes belvarosban, es 20 km-re korbe valoban nagyon rossz. Utoljara 1890-ben volt egalban London es Bp metroszinten. Azota szerencsere BP jol elhuzott - szerinted :)

Dráááúúútkoszorú 2010.03.31. 23:55:17

@chop: Úgy még árnyaltabb, hogy van peak meg off-peak is, logikusan az off-peak olcsóbb..

Káposztakukac 2010.03.31. 23:55:57

@escaper: szerintem nem a hálózat méretére, hanem állapotára és utazási komfortjára gondolt. ebben a tekintetben viszont tényleg jobb a budapesti metró.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.01. 00:03:12

Nem is beszélve az Oyster card-ról, ami egy chip kártya és Londonban működik. BKV-kémék arra költöttek jóegynéhány milliót, hogy tanulmányozzák a chip kártyás fizetést - gondolom elutazgattak nyaralni, aztán azóta se pénz se chipkártya.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.01. 00:07:31

A vonatos utazás az Egyesült Királyságban sem olcsó dolog, de legalább kapsz valamit a pénzedért: piszokul jól működik és überjó a szolgáltatása.

mikénehavóna 2010.04.01. 00:21:05

Itt Chilében most kezdik visszaépíteni a korábban elbontott vasútvonalakat. Viszont a távolsági buszok olyanok, hogy zokogni támadt kedvem, amikor először utaztam: olyan volt, mint a repülőgép első osztály: csaknem vízszintes lábtámasz, takaró, párna, reggeli, és tiszta vécé. Sőt, amit a repülő nem tud: megálltunk vacsizni és bort kóstolni egy híres szőlészet vendéglőjénél. Szőlő alatt többezer hektáros lugasokat tessék érteni.

Száz kilométeres egyenletes átlagsebesség (ez most valamit csökkent, mert a földrengés helyenként megszüntetett néhány hidat, és útszakaszokat, emiatt kerülni kell). Legalább tizenöt regionális, országos és nemzetközi busztársaság, összetörik magukat a kedvezményekkel. Santiago-Buenos Aires autóbusszal oda-vissza 30 ezer HUF.

Art Mooney 2010.04.01. 00:21:21

szóval angliában magasabb az életszínvonal mint Magyarországon?

no shit sherlock

englandboy 2010.04.01. 00:22:58

öööö

hs nincsvalahol signal error

én most a következöt használom

egy hetes buszbérlet mindenhova jo plusz villamos

ennek az ára 16,60 / hét

Interlock (törölt) 2010.04.01. 00:23:14

Össze lehet ugyan hasonlítani az angol vasutat a magyarral, csak éppen nem érdemes. Mint ahogy sok egyebet sem érdemes. Mások a célok, mások a módszerek, sőt, mások az igények is, és ez egy jó darabig tutira így is marad, függetlenül a kirúgott, lecsukott (bár látnám...) felsővezetők számától.
Nem kellenének a külföldi példák, elég lenne, ha magunkhoz képest jól működnének a dolgok...

englandboy 2010.04.01. 00:24:18

itteni hivoszava weekly bus pass

skovalsky 2010.04.01. 00:28:39

Ez egy blog arról, hogy mennyire szar itthon és mennyire kiváló máshol?

englandboy 2010.04.01. 00:28:55

amugy lehet itt mindent venni

egy kis nyelvtudás azt ok minden

visitor pass, stb.........

a travelcard illetve az utazás csak akkor drága ha szeretnéd a metrot is használni

mondjuk ezt érthetö

és a dijakat mindig a keresethez hasonlitsuk

a 16,60 3 ora minimálbéres melo

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 00:31:43

@skovalsky:
ez arrol szol, hogy milyen is lehetne, ha nem lopnak ki a penzt mindenbol...
Szeretem Mo-t, csak nem lehet benne elni es remelem egyszer ranezek erre a blogra es kihuzom mindegyik tetelt, hogy ezt is megoldottak. Es mehetek vissza...

englandboy 2010.04.01. 00:33:10

nem skovalsky

ez arrol szol hogy te mennyit fizetszotthon

én hála istennel szoptam itt kint már eleget tehát nekem ez a dij 16,60 kb 20 percces melo

nem akarok parkolásért fizetni oránként 5 fontot, plusz behajtási dij a belvárosba

hajra fidesz, mszp, jobbik, szdsz, mdf

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 00:35:23

@Interlock:
"Mások a célok, mások a módszerek, sőt, mások az igények is, és ez egy jó darabig tutira így is marad, függetlenül a kirúgott, lecsukott (bár látnám...) felsővezetők számától."

Ebben nem ertunk egyet, a felsovezetes nem azert van, hogy kirugjak es lecsukjak oket, hanem azt biztositsak, hogy emberi korulmenyek kozt lehessen utazni. Vannak peldak, megcsak ki sem kene talalni, csak lemasolni...

Elkepesztoen jo erzes, ha valami arrol szol, amiert van. A MAV jelenleg gyomorfekely es idegzsaba gyar, inkabb mint tomegkozlekedes...

H@mster 2010.04.01. 00:38:09

@englandboy:
Vagy épp sztrájk,
vagy 1 centi hó,
vagy -2 fok,
vagy bármilyen más okból kifolyólag nem rika, hogy késnek a vonatok, vagy épp törölnek egyet-egyet.
Munkába menet, vagy a reptérre sietve elég kellemetlen. :)

Mellesleg ez a csúnya Boris hogy megemelte a buszjegy árát! :(

Balage85 2010.04.01. 00:38:32

@tildy:): Szerintem ha ezt megszorzod 3-al akkor mar többre jön ki, mint angliában, és akkor még nincs is benne a bérlet. :)

englandboy 2010.04.01. 00:39:58

escaper

itt is lopnak

csak hagynak élni

Zsola777 2010.04.01. 00:40:29

Talán régen látták, hogy rohad az egész, meg kellene reformálni, de akkor lőttek volna az extra zsetonnak. Életük végéig csak ezzel utazzanak!

englandboy 2010.04.01. 00:42:34

ott a pont hamster

3 font vott az emelés

de nemtom

ma olyan fütés vott a buszon hogy beszartam
mer itt megy ha hideg van

H@mster 2010.04.01. 00:42:54

Csendben jegyzem meg, hogy 1-2 vonal épp készül becsődölni, ezért állambácsi visszaveszi...
Valóban van verseny a privatizációnak köszönhetően, viszont nincs hosszútávú befektetés/fejlesztés, csak profitmaximalizálás.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 00:43:24

@englandboy:
egyetertek. Tolem a MAVosok, BKVsok is lophatnak annyit amennyit akarnak, ha mukodne.

englandboy 2010.04.01. 00:45:09

amugy hamster itten törvény

ha bármit lekésel miattuk minden felelösséggel tartoznak

ez olyan mint otthon az ombuccman akamerákkal

kAPTM ÉN MÁR vissza repjegyet mer késett a vonat

H@mster 2010.04.01. 00:46:35

@englandboy:
20%-kal emelték. Én nem heti, hanem havi buszbérlettel járok, ami 53 font volt, az most 63,80.

A fűtést sajnos itt sem tudja rendesen kezelni minden sofőr. Néha télen se fűt, néha meg nyáron is, ha esik. :)

Interlock (törölt) 2010.04.01. 00:51:23

@escaper:
Remélem, nem úgy hangzott, amit írtam, hogy minden főembert le kell csukni :-) Nem arra gondoltam. Aki viszont megérdemli, azt kíméletlenül büntetni, vagyonelkobzással, földönfutóvá tevéssel, akármivel együtt. Na meg az őket esetleg védő, takargató politikusokat, a "ha a főnököm lop, én miért ne tenném" kisembereket ugyanígy.
Utópia :-(

englandboy 2010.04.01. 00:51:41

amugy nemtom

az én esetemben ha vonatra váltanék kb 25 perccel lenne rövidebb és kb dupla annyi + 20 százalék

a zigaz hogy ezek nem tudnak vezetni ha leesik 1 centi ho megáll minden

a mi polgi mesterünk meg mindig jobb mint aaz én kálmám bandim dunaujvarosbol

off

Interlock (törölt) 2010.04.01. 00:57:06

@escaper: "Tolem a MAVosok, BKVsok is lophatnak annyit amennyit akarnak, ha mukodne."

Ez az, amivel meg én nem tudok egyetérteni. Majd lophat, ha maszek cégként megtermeli magának, és nem a dolgozók adójából tolják elé. Mert hiába üzemel teszem azt a MÁV és a BKV csont nélkül, ha amellett még lopnak, valahonnan (más, államilag finanszírozott területről) az a pénz hiányozni fog, én meg egyre kevésbé akarok adót fizetni azért, hogy csak úgy eltűnjön.

englandboy 2010.04.01. 01:00:21

hamster

nemtom mivel jarsz
tfl.gov.uk

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:00:40

@H@mster:
olvastam a statisztikakat es nagyon durva befekteteseket is vegeznek, bar lehet hogy csak papiron megy :) viszont ha nem lenne vonat, akkor ott a busz, szoval kenytelenek fenntartani ilyen szinten...

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:04:53

@Interlock:
magancegbol fajjon a befektetonek a feje. allami cegkent-monopoliumkent meg lathatoan nem mukodik...

englandboy 2010.04.01. 01:08:49

hamster

mivel a forint kurva erös havi 17000 forintbol utazol minden buszon plusz a villamoson egy olyan városban ahol többen laknak mint magyarországon

MI A BAJ

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:17:25

@Interlock:
"Aki viszont megérdemli, azt kíméletlenül büntetni"

Teljesen egyetertunk. A poszt is arrol szol, hogy a bevetelekbol valoszinuleg meg is lehetne oldani a vasuti kozlekedest (itt durvan profitot is termel). Csak mivel meg a hegyezot is ellopjak Mon, nehez lenne mukodtetni.

englandboy 2010.04.01. 01:18:58

idegbajt kapok attol miko idejöttrm 426 forint volt 1 font

ma nemtom mennyi

226 talán

és mikor hazamegyek mindenki mondja hogy mrnnyit buktam

ja

sokat

englandboy 2010.04.01. 01:23:27

nem nsgyon szoktam szeretni az uj hazámat de hajra

valaki mondja azt hogy nem változott a véleménye dolgokrol miota itt van

beszarás mennyire másképp látok mindent

H@mster 2010.04.01. 01:26:09

@escaper:
A nagysebességű vasút kapcsán került szóba, hogy gond van a fejlesztésekkel.

H@mster 2010.04.01. 01:28:09

@englandboy:
:) ezért kéne minden diákot "nyugatra" küldeni legalább fél évre.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:31:05

@H@mster: a mi varosunk is ellenall a nagysebessegu vasutnak, mert keresztulvagna a farmok egy reszet. A helyi ujsagok szerint a kormanyzat megszavazta es biztositotta a fejlesztesi koltsegeket.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:34:13

@H@mster: Az viszont elkepeszto, hogy 40%-kal gyorsulna a most sem lassu kozlekedes. Ez nekem mar kovethetetlen, hogy megeri a beruhazast.

Barbrady 2010.04.01. 01:34:28

Én februári göteborgi tapasztalatokkal tudok szolgálni. Valaki írta, hogy Angliában differenciáltabbak a dolgok, annyi egy jegy a reptérre mint a vonatjegy hosszabb távra. Na most Göteborgban jól lehúztak a reptéri busszal, 120 korona volt oda vissza, de ugyanannyiért 3 napos bérletet kaptunk a városban. Kiszámoljátok, ugyanannyi mint a pesti...csak KICSIT magasabb színvonalú.

H@mster 2010.04.01. 01:40:32

@escaper:
Ez olyan lehet, mint otthon a négyes metró. Mindenki állítja, hogy szükség van rá, de bizonyítani nehéz.
Észak Angliát, meg Skóciát szeretnék közelebb hozni, olcsón, a déli területekhez. Majd meglátjuk 10 év múlva.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 01:42:52

@Pszicho Mókus: Csak nem mindegy , hogy ugye mennyit. Skóciába mentek lakótársaink, a vonat 130font lett volna odavissza, repülővel 100font alatt jött ki.
Én hétköznap mentem.

Vonatról meg, ültem nagyon szép vonaton itt, ültem, kevésbé szépen is, ami még így is jobb volt mint az otthoni.
De horror ára tud lenni. Nekem azért kicsit érvágás volt a 25 kmes útért oda-vissza a 15 font.
itt is van:

10:52 London Kings Cross [KGX] Stevenage [SVG] 11:16 0:24 0 Details £11.20

Viszont tényleg percre pontos, ha nincs extreme időjárás , értsd két centi hó:D

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:45:00

@H@mster: en azt latom, hogy az angol fejlesztesekben mindig van egy eros B (neha C) terv is. Azt sem tartom elkepzelhetetlennek, hogy azert van ra szukseg, hogy munkat adjanak tobb tizezer embernek, ha nem mashogy hat az epitkezeseken. Vagy talan tudjak/sejtik, hogy megdragul a repulo kozlekedes 10 even belul es aramot tudnak szerezni, de kerozint nem.

englandboy 2010.04.01. 01:46:02

fuck it
sorry

a pesti a lgjobb
demcky elvtárs megmondta nem

soha em olcsobb az egyirányu jegy sehol

mint irtam 16 60 a heti busz + villamos jegyem agatwick pedig 8 font ma

akkor

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 01:46:36

@escaper: Haha, tény és való én ledöbbentem a tubeom. Sokkal modernebbnek képzeltem, de a budapesti metró az orosz kocsijaival még mindig jóval jobb. Ksiebb tömegnyomor, jóval kevesebb severe delay (mi Ni numberről emiatt késtünk, nem járt semmi kelet felé) .
Tehát oké akkor jó, ha megy minden, de rendszeresek a signal failureok, meg kissebb is az egész,a beltere is, arról nem is beszélve, hogy van , ahol vagy vársz a tö,eggel a liftre, vagy battyogsz rendületelneül több száz lépcsőfokot felfele.
Az 1-2es zónás metróbérlet meg havi 30 000 forint.

englandboy 2010.04.01. 01:50:08

tildy

london colwyn bay 19,90 directticket

off

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 01:53:55

@englandboy: 295-315 között mikor hogy.

Mondjuk mostmár én is megengedhetnéma havi 100 fontot az 1-2es bérletre, de munkahelyre busszal járok, ileltve azért az a 15 font is 15 font sokszor, ezért van, hogy topupolok, az egy hónapban kb 4x12 font, 50ből megvan....

englandboy 2010.04.01. 01:55:06

plusz bocs tildy ha emiatt késtél az ni rol max kiröhögtek

sántit
honna hova

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 01:55:56

Az oyster meg az egyik legfaszább dolog, amit valaha láttam:D Működik. Bakker, működik egy 10 milliós városban. Beléptetőkapuval, vagy első ajtós felszállással. Hihetetlen, én csak ámultam, mikor először láttam.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 01:57:33

@englandboy: Elküldtek melegebb éghajlatra, kérjünk új időpontot, 20 percet késtünk. Nem hatotta meg őket...
1 hónappal későbbre kaptunk.
Amúgy Turnpike- Aldgate East, azt hiszem.

englandboy 2010.04.01. 01:58:17

ha bocs tildy
akko haza keéé menni

1 ni interju kb 5-6 orás

ha erröl elkéstél gratula

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 01:59:05

@tildy:):
En jobban szeretem a londoni metrot, mint a BPit, mert itt valoban mindenhova el tudok jutni. Ha le is allitanak valamit, akkor van 3 masik ut, ahogy el lehet jutni.

A vicces lepcsos feljaratot en pont szinhazba menet probaltam ki. Kiirtak, hogy most 300 lepcso kovetkezik es csak hegymaszo felszerelesben induljanak neki :) Hat leizzadtam a tetejere, de a liftet lenyomtuk :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 02:01:15

@englandboy: Hol élsz te? TÉnyleg itt?
Fél órás max.
És igen , elkéstünk.
1 órát számítottunk a tfl szerint 35 perces útra. LEtt belle 1.5.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 02:04:10

@tildy:):
Eszak Europaban hasznaltam oysternel durvabbat: ahol a telefonalastol, a szemelyi igazolvanyszeru hasznalaton at, az apro fizetesig mindenre jo a kartya. Es a postason is ott logott az olvaso...
Mon 2050-ben sem :)

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 02:05:20

ja es persze osszvonalas berlet is volt, vonatra es varosi tomegkozlekedesre

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 02:06:46

@englandboy: Lehet régebben más volt.Mostanában pontos időpontot adnak NI interjúra. Mondjuk 11 óra. Ott vagy időben, semmi gond.
Nekünk megállt a metró Kings Cross előtt, a szokásos út a duplája volt már addig is. Kings Crossnál meg vártunk, mert nem mondták mi a szitu, aztán rákérdeztünk, hopp, kelet fele (3 vonal megy a Kings Crossról kelet fele) nem megy semmi, bocsi.... Oké, átcaplatni a northernre, de az átjáró le volt zárva felújítás miatt, ez plusz jó kis idő, majd a végén district....

Ezt mondtuk, hogy nem jártak a metrók arrafele, amerre mennünk kellett...

englandboy 2010.04.01. 02:08:29

ne haragudj tildy de sztem te értettél valamit félre

nemtom most hogy megy de az ni interju egy naromság

nem zavarnak el mert az allamnak kell a bevétel

ha kapsz adoszűmot azután adoztatnak téged is meg a céget is ahol dolgozol

az én végzettségem itt kint szereztem chartered accountant

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 02:10:00

@englandboy: Minket elküldtek jól . (MEg még mást is, akik szintén késtek)
Lehet rossz napjuk volt.

Én programozóként dolgozom.

englandboy 2010.04.01. 02:13:36

bocs tildy

tényleg itt
ha akarod megy a postcode

englandboy 2010.04.01. 02:16:48

nemtom hány vonal megy kelet fele

csak azért mer én is elkéstem a ni röl

azt azota minden ok

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 02:23:36

Konkrétan Kings Crossról emlékeim szerint 3. Hammersmith and City, Cirle,meg talán a Metropolitan.
Szerencsére ez az egy olyan dolog volt, ami kicsit rossz szájízű itt, amúgy sokkal gördülékenyebbek a dolgok. Na jó, az is idegesítő, mikor a 3. busz húz el mellettem, hiába integetek neki....
Ugyebár itt ha a sofőr úgy látja, otthagyja az illetőt a búsba, ha szerinte teli van a busz....

englandboy 2010.04.01. 02:25:24

amugy tildy

ha it mukába állsz kapsz egy ideiglenes számot

azt ugy hijják hogy emergency tax

az igazi utána jön

a többit pedig vissza kell utalniuk

ha esetleg nem igy történt szivesen segitek

ügynökség egy fillert nem kérhet tölrd semmmiert

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 02:35:42

Nem ügynökségen keresztüli munkám van. El akartuk intézni a normál NI-t, mielőtt munkába állunk . Szerencsére azóta már megkaptuk.
NI nélkül pár helyen szóba sem álltak velünk.... De ez már nagyon távoli víz a blogpost eredeti témájától.

englandboy 2010.04.01. 02:39:14

da da

kedves tildy

abszolut hülye gyerekként érkeztem ide

de át kellett tanulmányozni ezt a bacott angol jogrendszert és sikerült

én nem alondimagyorokpont hu meg a kasz tibi vagyok

anná kissé komolyabb

sok sikert ebben az országban

englandboy 2010.04.01. 02:45:47

kedves tildy

van munkahely

van fizetett szamla 3 evig

van ugynökseg

van gaz viz villany stb council tax 3 év

ha van bocs

ha nincs megint bocs

mer hát

englandboy 2010.04.01. 02:51:01

oszt lehet makkerkodni

nem éri meg

hajra bkv

englandboy 2010.04.01. 03:01:04

darling tildy

beszarás

follow the rules

fuck it

sorry

lüke 2010.04.01. 04:00:45

ne ragozzátok:
a jövedelem/ jegy reláció más,
kedvezöbb Angliában
de nem 1990-ben vonultak ki az oroszok
vagy tán ott se voltak::::::::::::::::::

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 04:08:38

@lüke: ez milyen unalmas.
Azert lopjak szet Mot, mert itt voltak 20 eve az oroszok? Azert koszos a vonat? Azert nincs mobil telefontolto az ulesek mellett? Sokat dolgoztak elore ezek a szlavok...

Csore60 2010.04.01. 06:40:22

Nem sírom vissza az átkost, csak megjegyzem, emlékezetem szerint az utolsó jelentős vasútfejlesztés a 60-as, 70-es években volt. Igaz, a gaz komcsik rengeteg államadósságot csináltak, aminek jelentős része olyasmikre ment el, mint munkahelyek megtartása, olcsó lakáshitelek, horribile dictu: vasútfejlesztés.
Az elmúlt 20 évben az államadósság többszöröse az akkorinak, a vasutat, sok egyéb közt szétlopták, és a termelés olyan mértékben zuhant vissza, hogy gőzünk sincs, miből fogunk fizetni. Tessenek mondani, és vagyok nagyon hülye, vagy itt valami tényleg nagyon elk.ródott???
És még nagyon halkan azt is megkérdezném, hogy az a politikusi gárda, akiknek mindezt sikerült 20 év alatt összehoznia, mit keres még mindig a Parlament körül? Békés, kompromisszumkereső ember vagyok, de könyörgöm, ha már nem akasztjuk fel őket, legalább rúgjuk alaposan s.ggbe.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.04.01. 07:20:02

Magyarországon két felnőtt, három gyerek nagycsaládos kedvezményt kap, ami 90 %-os mérséklést jelent!
Az Interciti vonatokon Magyaroszágon is van konnektor!
(Szokták mondani, hogy Angliában már többszáz éve nyírják a gyepet. Én bizakodó vagyok, hogy nálunk is megnő egyszer)

tbs1001 2010.04.01. 07:25:39

Gondolom jól meglepődtél, mikor azt mondta "tizenhétezer forintba fog kerülni"... "Angliában." :D

lüke 2010.04.01. 07:34:46

@escaper:
de még milyen unalmas volt a 40 államosított év:)
telefon se volt, nemhogy tőtő:)
a miértre kérdezz meg egy hamsteadi hindu! villa tulajdonost vagy a Hannes plészen:) egy Aston M. -be szálló angolt, vagy személyesen Mr. Richards-ot a richmondi kocsmában................

lüke 2010.04.01. 07:37:57

@tildy:):
Párizsban is működik érdekes, senki nem rombolja:)
s minden fr. nagyvárosban is ...........

smithers 2010.04.01. 08:26:26

Azért ne feledjük megjegyezni, hogy Londonnak bár 14 metróvonala van, de lakosságra Bp négyszerese, Területre 3 szorosa, tehát vonalakban kb egálban vagyunk, ha egyszer meglesz a 4-es metró. Ahol viszont nincs metró Pesten, ott meg azért a földfelszíni hálózat fedettsége miatt nem igazán panaszkodhatunk.

Különben is inkább több trolit és villamost Budapestre!

krystian · http://detektorok.blog.hu/ 2010.04.01. 08:28:30

@escaper
"ez arrol szol, hogy milyen is lehetne, ha nem lopnak ki a penzt mindenbol...
Szeretem Mo-t, csak nem lehet benne elni es remelem egyszer ranezek erre a blogra es kihuzom mindegyik tetelt, hogy ezt is megoldottak. Es mehetek vissza... "

Számomra ez azt jelenti, hogy elköltözöl egy országba, ahol már megoldották a problémákat, aztán majd ha itthon is megoldják, akkor visszajössz. Ezek a problémák itt Mo-n azért fognak megoldódni, mert vannak/lesznek tisztességes, jóhiszemű emberek, akik tudnak itt élni, végzik a dolgukat, fizetik az adót és néhányan még ezen felül is áldozatokat vállalnak (önkéntes munka stb). Annak ellenére, hogy itt van a nyakunkon egy élősködő réteg. Tévedés ne legyen, nem a döntéshozók fogják megváltoztani az országot, hanem az átlagemberek.
A kérdésem az, hogy majd ha pár év múlva te azt látod, hogy Mo-ból egy élhető jól működő ország lett, akkor hazajössz, és kiélvezed az itthon maradottak munkájának eredményét?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.01. 08:38:56

A hazai tarifarendszer zseniális. A lakosság úgy 80%-a valamilyen kedvezménnyel utazik. Egyszer, amíg a vonatra vársz, figyeld meg a pénztárnál, hogy aki jegyet kér, milyen jegyet kér. Döbbenet. Kedvezményland.

A másik: ha munkanélküli vagy már több mint 6 hónapja, akkor semmilyen jövedelmed nincs. Teljes áron utazol. Ha nyugdíjas vagy, tutira jön a (sok vagy kevés) nyugdíj. Ingyen utazol.

Nzoltan 2010.04.01. 08:40:25

A legszebb az a vonal, ami a fóti kótert is érinti.A vonatokon nincs egy négyzetcenti, ami nincs összetagelve. Az állomások dettó.
Nem is fog változni semmi, míg ki nem szabják érte az első villamosszéket.

A másik pedig a kedvezmények. Az egyenesen röhej, hogy szinte alig van, aki egészárú jegyet vesz. Kicsit igazságtalannak tartom a rendszert, mert aki az egészet veszi, annak az adójából dotálják még a többi kedvezményezettet is. Tehát átvitt értelembe ő az egész jegyének a többszörösét fizeti. Most abból indulok ki, hogy általában a dolgozó réteg nem kap semmilyen kedvezményt.

anyadamedve 2010.04.01. 08:53:43

Inkább itthon élek kevesebb pénzből, minthogy Angliában kelljen laknom. Én baromira utálom azt az országot. Persze ízlések és pofonok.

Aladár69 2010.04.01. 09:00:46

nekem Angliáról (pontosabban: angliai vonatozásról) nincsenek tapasztalataim, viszont volt szerencsém összehasonlítani az ausztráliai és a hazai viszonyokat. 7 évvel ezelőtt utazgattam ausztráliában, és leesett az állam az ott tapasztalt körülményektől. A vonatjegy olcsóbb, mint kis hazánkban, a vonatok és a pályaudvarok állapota pedig magasan felülmúlja az itthoni állapotokat (nem egészen olyan, mint a posztban bemutatott angliai kisváros, de gondolom, hogy ott sem mindenhol ennyire szuper a helyzet). De ugyanez volt a helyzet a buszokkal is. Érdekes volt, hogy a buszok a 700 km távolság ellenére is percre pontosan érkeznek meg a végállomásra!!! A komfortról, tisztaságról ne is beszéljünk. Interneten vettem jegyet mind a vonatra, mind az autóbuszra. A buszra úgy szálltam fel, hogy a sofőrnél ott volt az utaslista és ellenőrizte a nevemet (ja, és helyre szóló jegyem volt a buszon is).

Tavaly a MÁV-nál megpróbáltam az Internetes jegyvásárlást: hosszas procedúra után sikerült megvennem a jegyet, hitelkártyával ki is fizettem. De a MÁV-nál nem elég, ha otthon kinyomtatom az visszaigazolást (amelyen egyébként a kocsi/ülésszám is fel van tüntetve). Sőt! az Interneten azt írták, hogy a visszaigazolás kódját jegyezzem le, mert az alapján tudom a pályaudvari terminálon kinyomtatni (!!!) a jegyemet. Én azért elővigyázatosságból kinyomtattam a visszaigazolást. Óvatosságból egy órával a vonat indulása előtt kimentem a Keletibe, szerencsémre. Mint utólag kiderült, jól tettem, ugyanis egyik terminál sem működött a háromból, jegyet nyomtatni nem tudtam. Kordonon, biztonsági őrökön átverekedtem magam (abszolút balkáni megoldás) irány az Információ. Elmondom a panaszom, de ezzel ők nem foglalkoznak. Elküldtek a jegypénztárba. Sorbaállás, majd a pénztáros tájékoztat, hogy mivel érvényes jegy nélkül (!) utazom, ezért a kaller majd meg fog büntetni, de azt ne fizessem be, hanem ha visszaértem Budapestre, akkor menjek az Igazgatóságra és ott x helyen reklamáljam meg az egészet. Ekkor már túl voltam azon az állapoton, hogy elküldjek valakit a fenébe. Nyeltem egyet és felszáltam a vonatra. Kaller jön, történetet előadom, megmutatom neki az Interneten kapott visszaigazolást 8amelyen szerencsére az is rajta volt, hogy a díjat kiegyenlítettem) ő pedig együttérzően mosolygott és kijelentette, hogy utálja a felesleges adminisztrációt, és mivel nem ez az első ilyen eset, ezért nem fog büntetésről jegyzőkönyvet mag hasonlókat írni. Jó utat kívánt és megjegyezte, hogy ha szerencsém van, akkor visszafelé is vele fogok utazni. Nem így történt, de mindegyik kaller hasonlóan állt hozzá (mert átszállással utaztam, tehát összesen négy kallernek kellett elmagyaráznom a helyzetet).

Szóval ilyen Ausztráliában nem fordult volna elő. Csak itthon. Ezért nem is utazom vonattal, még ha egyedül is kell mennem vidékre, akkor is inkább autóba ülök. Üzemanyag költségben ugyanott vagyok, mint a vonatjegy ára, és nem vagyok időhöz kötve, nem kell koszos vagonokban utaznom és célbalövőst játszanom a mocskos vasúti WC-ben.

Demokratata 2010.04.01. 09:09:04

Tetszik a poszt, jellemző, hogy ez nem a hazai média fő helyein jelenik meg. Ezért tartunk ott, hogy a kommunista privatizáció-gyűlölettel a tarsolyban ma választást lehet nyerni Magyarországon.

Persze, érthető. Magánosított "MÁV"-nál nem lennének nokiás-dobozok. Ennyi a lényeg.

lüke 2010.04.01. 09:13:03

@Demokratata:
hmm
szép mondat
www.sbb.ch/
tessék mondani ez kié?

Parajpuding 2010.04.01. 09:13:33

Minden rendben, amit leírtál. Azonban a magyar vasutaknál elfeledkeztél - a mutyin, az állami mankókon stb. túl - az utazóközönségről és személyzetről. Hiába a legjobb étterem, hiába a kultúrált vasút, hiába a tiszta ha oda beengedsz egy csokor ősembert, nem tudja hogyan kell vislekedni, nem tudja mire illik vigyázni... Primitív embert nem érdekel az, hogy mit hagy maga után, tesz rá, mert nem az övé. A szolgáltatási oldalon ugyanolyan ősemberek.
Lehet érvelni mindkét oldalon (kevés a fizetés, vagy tuskó a másik, én miért legyek más stb.), a lényeg az:
A magyar az egyik - rossz értelemben vett - legbalkánibb emberfajta. Természetesen tisztelet a kivételnek, de ez alig 10% körül lehet.

lüke 2010.04.01. 09:23:41

1989.nov 24?..... 7h 20
Birmingham pályaudvara ,egy lélek sincs, kivéve
a hindu peronost.
Még nincsenek képernyő infók.
Magyaros kiejtéssel, megkérdezem honnan indul a londoni gyors?
Egy szót sem szól ,rámutat a táblára,nézzem meg!
Süketnéma, diagnosztizálom!Vagy nem tud angolul?
Az évszázad leghidegebb napja Angliában,minusz 6 fok van.Canterburyben már állóhely sincs ,mindenki Londonba megy.
Az árat már nem tudom, ilyen is volt az angol vasút

Demokratata 2010.04.01. 09:28:25

@Parajpuding: "A magyar az egyik - rossz értelemben vett - legbalkánibb emberfajta. "

Éppen ez az, amit cáfol az iménti megállapításom. Nehogy már a média fenntartotta, torz kommunista tulajdonosi, gazdasági szemlélet következményét a magyarokra kenjük!
Varázsütésre "angol" vasút lenne itt is, évi 70 milliárd Ft közpénzzel olcsóbban, ha a sajtó - ki tudja, milyen okból - nem a privatizáció ellen uszítana.
A magánosított - régen állami - vendéglő wc-je, miért tiszta? A magánosított - régen állami - taxitársaság kocsijai miért tiszták, gyorsak, megbízhatóak? Miért pénzt fizetnek az államnak, és nem attól kapnak?

Az a borzalom, hogy ezt nekem kell itt magyaráznom, 20 évvel a hazai, állítólagos piacgazdaság bevezetése után.

Demokratata 2010.04.01. 09:35:06

Jellemző.

Írj igazat a kommunista gazdasági ideológiáról - és következményeiről - máris eltűnik szegény blog az Index-címlapról...!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 09:58:03

@hajdul: Pont msot jutott eszembe ez nekem is. 3 gyerekkel , otthon 90% a kedvezmény....

CheekiBreeki 2010.04.01. 10:19:39

Valóban, a 140km-es jegy Kiskunfélegyháza-Bp távlatban odavissza most családi kedvezménnyel (33%) 3320Ft, vagyis 5 emberre 16600 Ft összesen. :) Drasztikus a különbség.

Természetesen különböző vonalakon különböző minőségű tud lenni az utazás. Van, ahol olyan emberek utaznak, akik a üléseket bicskával vagdossák fel, meg összegraffitizik a kocsikat, szétköpködik a napraforgómagot, nem fürdenek csak kéthetente, illetve részegen összefossák/hugyozzák a wc-t és környékét. De van olyan is, ahol csilivili új kocsik járnak, alacsony lépcsővel, mozgáskorlátozottaknak is használható módon, feliratozott kijelzőkkel, térfigyelő kamerákkal, légkondícionálóval (és ez NEM intercity, hanem sima gyorsvonat BP-Miskolc vonalon!)

A minőségi közlekedéshez minőségi utazóközönség is kell, anélkül sajnos nem megy. Mo-n ez sok helyen nincs meg.

Az igaz, hogy igénytelenség az van a vasút részéről: pl. mikor osztrákba megy vonattal az ember, akkor szemmel látható, ahogy a határt átlépve eltűnnek a gazok, eldobált szemetek. Ott a pályaudvaroknál virágos kertek vannak, meg fák, stb. Nálunk n+1 omladozó épület meg egy csomó kóró, amit kerülgetnek az ott dolgozó vasutasok.

Egyébiránt a személyszállítás sehol a világon nem gazdaságos, tudomásom szerint, mégpedig okkal. Az olyan társaságok tudnak gazdaságosan működni, amelyek teherszállítást is bonyolítanak. Most örülhetünk, hogy az osztrákok megvették a MÁV Cargot. :) Szeressük a Kókát (ha jól emlékszem, az ő nevéhez kötődik ez)! Ő "okos" ember! :D

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2010.04.01. 10:26:46

"A WC-ben tisztaság, beépített pelenkázó, minden kerekesszékkel is elérhető, a padló magasságában vészcsengő, ha összeesne valaki bent. El sem tudom képzelni, milyen állapotba kéne kerüljek, hogy a MÁV WC-jében el merjek esni."

Nekem ez a resz tetszett legjobban. Hogy nalunk ilyen nem kell senki se esik el, vagy esik ossze. Hosszas kutatasok, penzt nem kimelo fejleszto csoportok fejlesztettek ki a mai magyar vonatokon talalhato WC-k atmoszferajat. Azok nem mocskosak, hanem balesetvedelmi okbol ilyenek! Nehogy valaki ossze merjen esni!!!!! EZAZ! :)

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 11:09:29

@krystian:
"Számomra ez azt jelenti, hogy elköltözöl egy országba, ahol már megoldották a problémákat, aztán majd ha itthon is megoldják, akkor visszajössz."

Egy eletem van (ha jo a karmam :D ), en minden nap mukodo orszagban akarok elni. Kinlodtam eleget es aldoztam Mo-ra eveket. Semmi eredmenye nem volt.

Kerlek, nezd meg a kepeket. Ezek nem orszagimazs fotok. Ilyen egy hetkoznap! Egyszeruen elheto, mukodokepes!

A gyerekeim boldogok, a tehetseggondozasi programot megkapjak, amiert hiaba kuncsorogtam eveket at Mon. Minden hetvegen olyan helyre kirandulunk, amirol Mon almodni sem lehet. Tobb kulturalis esemeny van a kornyekunkon, mint ahova el tudnank menni. Miert maradjak rossz helyen? Mert oda ejtett le a golya?

"és kiélvezed az itthon maradottak munkájának eredményét?"
Ha fizetek en vagy a turistak, megterul a befektetett munkad. Ha nem, akkor elj boldogan a teremtett joletben, baratsagossagban, mukodokepessegben, kulturaban, ami Mo lesz. Valamikor.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 11:10:12

@B-road:
"Hosszas kutatasok, penzt nem kimelo fejleszto csoportok fejlesztettek ki a mai magyar vonatokon talalhato WC-k atmoszferajat." :D

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 11:18:35

@Parajpuding:
"hiába a kultúrált vasút, hiába a tiszta ha oda beengedsz egy csokor ősembert, nem tudja hogyan kell vislekedni, nem tudja mire illik vigyázni..."

Mindenutt vannak ilyen emberek, csak az egyik helyen megbuntetik oket, a masik helyen nem. A varosunkban 500 font egy fel nem szedett kutyapiszok. Nem is talalsz egyet sem :)

Masreszt a takarito szemelyzet azert van, hogy eltuntesse a nem-osemberi maradekokat is. Itt is omlik ki kave, es ejtenek le kajat a gyerekek. Csak a vegallomason felugranak a takaritok es rendbe hozzak a vonatot.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 12:41:43

@warmachine82: Felegyhaza nem csak 120 km? (Eleg gyakrna jartunk le) Mondjuk a felnott jegy valoban 3600 volt returban. De itt 25 km-es jegy returban dragabb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.04.01. 12:49:36

@escaper: Alapvetoen igazad van, de itt is tudnak lenni nagyon lepukkant utcak.

tildy.blog.hu/2010/04/01/es_ujabb_10_dolog

tildy.blog.hu/2010/03/19/10_dolog_8

"A varosunkban 500 font egy fel nem szedett kutyapiszok. Nem is talalsz egyet sem :)"

Jo nektek. Nekunk itt Londonban ugy kell kerulgetni. Pedig itt elvileg tobb a buntetes....

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 14:15:40

@tildy:):
ezert nem kell nagyvarosban elni. nem veletlenul mentem kisvarosba.
Viszont Mo-n a kisvarosokban nincs ekkora kulturalis elet es infrastruktura.
Szolval nekem London pont jo, hogy egy vonat utra van.

lüke 2010.04.01. 14:56:58

@fovarosi.blog.hu:
s mégis drágábban, mint Bécsben, Zürichben vagy
Londonban...............

/tmp 2010.04.01. 17:25:18

@krystian: "Számomra ez azt jelenti, hogy elköltözöl egy országba, ahol már megoldották a problémákat, aztán majd ha itthon is megoldják, akkor visszajössz."

Tudod az ember egy darabig küzd, harcol, mert azt gondolja, hogy ettől jobb lesz a világ, ki is lehet harcolni egy csomó mindent, sokszor győz az igazság, aztán egyszercsak belefárad, harcoljon a faszom, hogy van az már, hogy mindenért, ami normális helyen természetes,
Magyarországon meg kell küzdeni...

És ahogy escaper is mondta, egy életem van, elegem lett, küzdjön más.

krystian · http://detektorok.blog.hu/ 2010.04.01. 19:03:21

@/tmp: értelek én, meg escaper-t is (főleg, hogy a gyerekeket is említette). Ha nektek ott könnyebb boldogulni, akkor sok sikert!

Igazából azt nem értem, hogy ha már elmentetek, akkor miért foglalkoztok azzal, ami itt van? Feltételezem, hogy jó szándékból, de valahogy rossz érzésem volt, amikor olvastam a posztot, illetve escaper kommentjét.

1. Én is éltem angliában 1 évet (2001), tényleg jóval előttünk vannak, de nekem annyira nem tetszett. És amit én láttam az egészségügyi rendszerből, illetve a nem privát iskolákról, nekem nem úgy tűnt, hogy hú de tök jó (de persze jobb mint itt). Sőt mintha az egyik ismerősöm a vonatra is panaszkodott, de lehet, hogy sztrájk volt éppen :)

2. Szerintem itthon nem jó a helyzet, de nem szeretem ha sokkal sötétebbnek festik le, mint amit én valósnak gondolok. (tudom ez elég szubjektív:)

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.04.01. 19:52:09

@krystian:
"Igazából azt nem értem, hogy ha már elmentetek, akkor miért foglalkoztok azzal, ami itt van?"

www.youtube.com/watch?v=D6RaU9n4ZuI
www.youtube.com/watch?v=slmGSEXqIdE
---
Ami igazan a nagy kulonbseg, hogy itt megtalalhatod azt, amit keresel. Nincs olyan valasztas, hogy nagyvarosi elet, de koszos; vagy kisvaros, de rossz oktatas es nincs internet. Itt megtalaltam a hightech elet, a baratsagossag, klima, oktatas, tortenelmi kornyezet, kultura megfelelo elegyet.
Erre Mon nem volt eselyem.

Ha valamit veszek, akkor az nem peneszes, es nem status szimbolum egy qa iPhone, vagy sportauto.
A legfrissebb konyveket tudom megvenni es heti lapkent olvasok olyan ujsagokat, amikbol otthon forditasokon keresztul kaptam kiszemezgetett hireket. Ha a gyerekek Egyiptomrol tanulnak, akkor 700 kulonbozo gyerekkonyv kozul valogathatunk. Miert kene hetekig varni egy konyvre a Szabo Ervinben, ha itt a polcrol vehetem le? Es meg milyen hosszu a sor...
süti beállítások módosítása