Nem tudom ismeri-e valaki az iskolásoknak kitalált Buddy programot? A lényege, hogy az iskolában a alacsonyabb évfolyamba járokat - vagy a frissen bekerülteket - egy már idősebb "mentor" (vagyis Buddy) veszi a szárnya alá. Maga a mentor is csak diák, de tudja mi hogyan működik és mit hogyan kell kezelni. A fiatal az idősebb vezetése és védelme alatt áll, tehát nemhogy a csicskása lenne, hanem a beilleszkedéséhez minden segítséget megkap. Hosszadalmas elmagyarázni, hogyan működik (ráadásul nem vagyok szakember, csak szülő), de jó látni, ahogy a kicsik biztonság érzete megnő, magabiztosabbak lesznek; a nagyok toleranciája, empátiája erősödik és eltérő életkorú gyerekek képessek egymással kommunikálni és felfogni a másik élethelyzetét. A mindennapi kisebb kihívások kezelése sokat fejleszti mindkét korosztály képességeit.
Tudom, ez pont Mo-n lehetetlen bevezetni, mert... És itt egy hosszú lista következik, a legnevesebb szakértőkre való hivatkozással, mint pl. Pató Pál.
De mindaddig, amíg a maoi iskolák harcterek, addig ne várjuk, hogy 10-20 év múlva, a gyerekek (akiket ebbe a darálóba dobtunk) normálisan fognak viselkedni. Hol tanultak volna együttérzést és segítségnyújtást? Az erősek megtanulhatták-e a hatalmuk helyes használatát? A megalázottak hasonló helyzetben vajon kezelni tudják-e a felcserélődő pozíciókat?
Én azt látom, hogy létezik módszer, hogy létrejöjjön egy társadalom, ahol minden kereszteződésben konfliktus nélkül tudok átjutni, sőt kedves gesztusokat tesznek az emberek. Nincsen harc se sorban állás közben, se reklamáció esetén. És ha hibázol, nem hülyéznek le, hanem mosolyogva (de nem kinevetve) segíteni próbálnak.
Magyarország, én így szeretnélek...
Update: Tehát vannak, ahol bevált Mo-n is. Hajrá többiek!
Kravver 2010.02.11. 09:37:59
Például abban a magyarországi önkormányzati általános iskolában, ahova a lányom jár, ott is van valami ilyesmi.
Már az első osztály megkezdése előtt a nyári szünet kitörése előtti héten bemehettek a leendő elsősök az iskolába 2 napra ahol a negyedikesekkel együtt töltötték ezt az időt (+ némi külön program is volt nekik a leendő tanítóikkal).
Minden negyedikes választott egy leendő elsőst és bemutatta neki az iskolát.
Szeptembertől az akkor már ötödikesek a kialakult párok szerint segítik az új elsősöket elsősorban szünetekben, iskolai programokon vagy étkezések alkalmával.
Nagyon jól működik!
A lányom, aki most elsős, szinte nagytesónak tekinti a "buddy"-ját.
Többi évfolyamban érdeklődve megtudtuk, hogy az ötödikesektől az iskola csak az elsősök pesztrágatását várja el (erre motivál), de túlnyomó többségben a jóviszony nagyok és kicsik között megmarad később is.
Az ötödikesek akkor vesztik el az ő korábbi "buddy"-jukat (a 8-osok elballagtak), amikor megkapják helyette az új elsőst, immár fordított szerepben.
Nekem nagyon szimpatikus ez a rendszer.
FizessunkTobbetHogyLegyenElegParkolohely 2010.02.11. 10:41:33
Az ELTE-n is működik ilyen rendszer. Sőt a mentorok korrepetálnak is például matekból (bár a tanárok is tartanak kérésre külön konzultációkat). A HÖK szervezi.
Utolsó kommentek